Świat zdalny a rzeczywistość

Marta Maj
opublikowano: 2022-11-15 20:00

Jak rozwój zdalnego świata wpływa na biznes i codzienne życie? Co już się zmieniło i gdzie jeszcze czekają nas zmiany — o tym rozmawiali goście trzeciego odcinka audycji Trendbook.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Posłuchaj 3. odcinka audycji Trendbook:

Od ponad dwóch lat świat zdalny rozkwita. Częściowo wymogła to pandemia, wymuszając konieczność sięgania po inne niż zazwyczaj rozwiązania. Już prawie każda dziedzina codzienności odnajduje się w wirtualnej przestrzeni — poczynając od pracy przez naukę, zakupy, rozrywkę, a na poradach lekarskich czy psychologicznych kończąc. Nawet msze odbywają się online. Wraz z ucyfrowieniem pojawiły się zmiany w obrębie życia biznesowego, towarzyskiego, zmieniły się też zwyczaje konsumentów. Jak wygląda ten nowy świat i na co wpływa najbardziej?

— Biznes i sfera prywatna są połączone i nie da się ich oddzielić. Zatem zdalna rzeczywistość odciska piętno na całości naszego funkcjonowania. Zauważam to na przykładzie naszej działalności, w której dosyć bezproblemowo przeszliśmy do całkowicie wirtualnego sposobu działania. Teraz, gdy już nie jest konieczne ciągłe pozostawanie online, nie jest tak łatwo powrócić tylko do realu. Z jednej strony mamy oczekiwania, żeby spotykać się w rzeczywistości, a z drugiej chcemy takiej ilości i szybkości rzeczy, jakie działy się w świecie online. Myśleliśmy, że powrócimy do tej przestrzeni życia sprzed pandemii, ale tego świata już nie ma — są dwa połączone w jeden — twierdzi Michał Kramarz, szef Google for Startups CEE.

Czasy, w których żyjemy, mają formę życia hybrydowego — jesteśmy dostępni i wirtualnie, i realnie.

— Rozwój świata online wpływa na codzienne funkcjonowanie ludzi. Szybko zmieniające się realia wpływają na zdrowie psychiczne. Bywa, że stajemy się bardziej samotni albo nagle mamy w życiu dużo większy wybór, a podjęcie decyzji jest trudne — podkreśla Katarzyna Kazior, menedżerka e-commerce, założycielka start-upu Polka.

Komentarz eksperta
Cyfryzacja w każdym aspekcie życia
Sebastian Radzimowski
odpowiedzialny za płatności mobilne, Obszar Codzienne Bankowanie, Santander Bank Polska
Cyfryzacja w każdym aspekcie życia

Nie ulega wątpliwości, iż zmierzamy ku cyfryzacji – do końca 2023 r. nawet 25 proc. wszystkich profesji może być zdalnych. Firmy, które stawiają na zdalność, mają większą szansę na zdobycie nie tylko unikatowych kompetencji z całego globu, ale też pracowników. To także inne zarządzanie zespołami – pracujące zdalnie mogą być grupą indywidualistów, którzy potrafią zintegrować się ze sobą jako jedność. Zdalność i digitalizacja wpływają istotnie na biznes, usługi, edukację, medycynę. Dziś nie wyobrażamy sobie już życia bez zakupów czy konsultacji lekarskich online. Pandemia przyczyniła się do skokowego wręcz rozwoju usług cyfrowych. Firmy mogą konkurować ze sobą na całym świecie. Nawet takie usługi jak zajęcia fitness są prowadzone online i dostępne dla wszystkich. Miejsce zamieszkania nie stanowi już ograniczenia w dostępie do usług czy kultury. Każdy może być influencerem i być rozpoznawalny w świecie online. Z drugiej strony mierzymy się dziś ze zjawiskiem przebodźcowania – ogromne ilości danych docierają do nas każdego dnia, powodując poczucie przemęczenia, zagubienia. Musimy zadbać o osoby wykluczone, dla których świat cyfrowy nie istnieje – czy to z powodu braku infrastruktury, czy też indywidualnych preferencji. Nadal 2,7 mld ludzi nie ma dostępu do internetu, a 43 proc. nie korzystało z internetu w ciągu ostatniego roku.

Era e-konsumenta

Nowoczesny konsument jest wymagający. Nie lubi kompromisów, nie lubi także, gdy traktuje się go jak element całości. Oczekuje od sprzedawców i marek produktowych indywidualnego podejścia oraz intensywnych doznań zakupowych. Philip Kotler w swojej książce „Marketing 4.0” wyróżnia trzy najbardziej wpływowe subkultury cyfrowe, które decydują o tym, jak zmienia się układ sił w internecie. Są to: osoby młode, kobiety i netizensi, czyli obywatele internetu.

— Historycznym powodem zakupów w sieci była wygoda i niższa cena. Teraz mamy nowy trend, którym jest chęć bycia razem. Konsument potrzebuje interakcji, bliskości, kontaktu z daną marką. Odnosi się to w głównej mierze do młodzieży. Na każdym kroku w social mediach widać ich potrzebę bycia zauważonym — mówi Katarzyna Kazior w audycji Radia 357.

Z punktu widzenia ewolucji ludzie nie są jednak przygotowani na spotykanie się z wieloma bodźcami. Odnosi się to zarówno do sfery kontaktów międzyludzkich, jak też do obszaru handlu — liczba odczuwanych bodźców może wprowadzić w życie człowieka chaos.

Poznaj program konferencji “Wynagrodzenia i benefity 2023”, 25-26 stycznia 2023 >>

Zdaniem Michała Kramarza zaburzenie funkcjonowania może pojawić się także na skutek zbyt szybkich zmian.

— Do wielu nowości przyzwyczajaliśmy się w dłuższej perspektywie, powoli dopasowując się do zmieniającego się świata. Pandemia natomiast wprowadziła nagłe zmiany w większości dziedzin znanych nam do tej pory w offline, a z pewnych rozwiązań musieliśmy skorzystać, nie mając po prostu wyboru — twierdzi szef Google for Startups CEE.

Hybrydowa rzeczywistość:
Hybrydowa rzeczywistość:
Czasy, w których żyjemy, mają formę życia hybrydowego — jesteśmy dostępni i wirtualnie, i realnie. Tak szybkie zmiany i tak duża liczba bodźców mają ogromny wpływ na nasze funkcjonowanie — o tym rozmawiali Michał Kramarz, szef Google for Startups CEE, oraz Katarzyna Kazior, założycielka start-upu Polka, goście trzeciego odcinka audycji Trendbook.
materiały prasowe

To nie koniec zmian

Mimo że rzeczywistość w dużej mierze jest już dziś podłączona do internetu, to są dziedziny, które funkcjonują w nim w sposób ograniczony, należy więc spodziewać się kolejnych zmian.

— Sądzę, że wszystko, co jest związane z prowadzeniem biznesu, będzie w jeszcze większym stopniu opierało się na działaniach wirtualnych. Wcześniej, żeby zoptymalizować przedsiębiorstwo, należało skorzystać z usług firmy konsultingowej, teraz mamy coraz więcej software as a service, czyli oprogramowań, które dostarczają konkretnych rozwiązań. Już bardzo duża część spółek w Polsce działających w modelu B2B oferuje optymalizację narzędzi internetowych, biznesu, e-commerce. Jest to samonakręcająca się rzeczywistość — mówi Michał Kramarz.

Biznes online to nie tylko sklepy internetowe, ale także cała elektroniczna gospodarka. Rozwój handlu elektronicznego napędza rozwój sieci oraz powstawanie nowych, nieznanych wcześniej usług e-biznesowych. Rosną również oczekiwania kupujących, którzy chcą realizować zakupy taniej, wygodniej i szybciej. Pojawiają się więc nowe pomysły, łączące handel stacjonarny z internetowym, ułatwiające znalezienie właściwego produktu czy usługi (i tradycyjnych, i wirtualnych) i pozwalające na ich szybsze dostarczenie.

— Bardzo duży potencjał widzę w oferowaniu rozwiązań dla firm, które będą wchodzić do internetu. Ze względu na potrzebę posiadania wysokojakościowego oprogramowania przez różne typy firm będzie się rozwijał hardware. Przedsiębiorcy kalibrują, jaka część ich biznesu będzie toczyła się w internecie, a Polacy są bardzo dobrzy w tworzeniu punktu styku między światem online a światem realnym. Nie wszystko jednak musi i może być w pełni wirtualne — przykładem są restauracje. Firmy bez swojej internetowej wersji nadal więc będą nam potrzebne — uważa Katarzyna Kazior.

Trendbook Pulsu Biznesu i Radia357

Trendbook to pierwszy wspólny projekt Radia 357 i Pulsu Biznesu. To rozmowy z cenionymi przedsiębiorcami i menedżerami o trendach, które tu i teraz zmieniają to, jak żyjemy, pracujemy czy kupujemy. Słuchaj w każdy czwartek po 14.00 w internetowym Radiu 357 i czytaj w środy w Pulsie Biznesu. Wszystkie odcinki w formie podcastu znajdziesz na trendbook.pb.pl