Cyfrowa i analogowa rozrywka wzajemnie się dopełniają

Marta Maj
opublikowano: 2023-02-07 20:00

O tym, jak zmieniła się definicja rozrywki i czy ta cyfrowa zastąpi tradycyjną, rozmawiały w audycji Trendbook Aleksandra Bieluk, współzałożycielka i dyrektorka narracji studia Sundog, i Anna Winnicka, dyrektorka rozwoju biznesu Empik Go.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Współczesna rozrywka i wydarzenia kulturalne są dostępne nie tylko analogowo, lecz także online. Za pośrednictwem internetu możemy uczestniczyć w przedstawieniu teatralnym, premierze filmowej czy nawet koncercie. Korzystamy z książek w formie e-booków, audiobooków, a zamiast iść do kina, włączamy serwis streamingowy.

Trendbook „Pulsu Biznesu” i Radia357

Trendbook to pierwszy wspólny projekt Radia 357 i „Pulsu Biznesu”. To rozmowy z cenionymi przedsiębiorcami i menedżerami o trendach, które tu i teraz zmieniają to, jak żyjemy, pracujemy czy kupujemy. Słuchaj w każdy czwartek o 15:40 w internetowym Radiu 357 i czytaj w środy w „Pulsie Biznesu”. Wszystkie odcinki w formie podcastu znajdziesz na trendbook.pb.pl

— Na rozwoju cyfrowej formy rozrywki skorzystało wiele osób. Dużo łatwiej poszerzyć w ten sposób krąg odbiorców zwłaszcza o tych, którzy nie mieliby szans tradycyjnie uczestniczyć w wydarzeniu kulturalnym np. z powodu choroby, niepełnosprawności, braku pieniędzy. Oczywiście nie jest to przeżycie takie samo jak na przykład wyjście do teatru, ale jest jego namiastką — mówi na antenie Radia 357 Aleksandra Bieluk, współzałożycielka i dyrektorka narracji studia Sundog, zajmującego się rozwojem gier komputerowych.

Co wybierają Polacy

Dane Krajowego Instytutu Mediów (KIM) pochodzące z badania założycielskiego przeprowadzonego w lipcu 2022 r. pokazują, że przez 12 miesięcy poprzedzających badanie do kina wybrało się tylko 27,9 proc. Polaków. Jeszcze mniej było w teatrze lub filharmonii czy operze. W badanym okresie odwiedziło je odpowiednio 4,8 proc. i 1,9 proc. respondentów. W koncertach muzyki popularnej w ostatnich 12 miesiącach uczestniczyło 11,3 proc. Polaków.

Respondenci twierdzili, że wyjścia do kina czy innych instytucji kulturalnych wymagają wcześniejszego zaplanowania (57 proc.), a prawie połowa była zdania, że takie wyjścia są dla nich zbyt drogie. Za główne zalety platform streamingowych uznali swobodę wyboru, elastyczność i szeroką ofertę. 75 proc. badanych docenia, że platformy streamingowe dają im możliwość wyboru czasu i miejsca oglądania filmów czy spektakli.

W listopadzie 2022 r. instytut poinformował także o wynikach badań dotyczących czytelnictwa. Wykazały, że 41,4 proc. Polaków czyta książki. W wolnym czasie lekturze oddaje się prawie połowa kobiet – 49,4 proc. i jedna trzecia mężczyzn – 32,7 proc. Po książki chętniej sięgają osoby, które nie mają w gospodarstwie domowym telewizora – 55,7 proc. W grupie respondentów posiadających telewizor odsetek czytających wynosi 40,8 proc. Wśród radiosłuchaczy książki czyta 43,3 proc. osób, w grupie osób niesłuchających radia wskaźnik czytelnictwa wynosi 29 proc.

— Zauważyliśmy, że popyt na cyfrowe nośniki książek jest tak samo wysoki jak na książki tradycyjne. Jedno nie wypiera drugiego. Nie dzielimy użytkownika na cyfrowego i papierowego. To po prostu czytelnik, który w konkretnym momencie wybiera taką formę książki, która mu odpowiada. W zaciszu domowym może preferować papier, natomiast w podróży lub wykonując jakieś inne czynności woli audiobook. Zmniejszenie sprzedaży widzimy natomiast w segmencie e-bookowym, lecz wciąż widzimy potencjał do inwestowania w ten segment — podkreśla Anna Winnicka, dyrektorka rozwoju biznesu Empik Go.

Popularną rozrywką internetową są gry. Rozwój wirtualnej rzeczywistości i gadżety wykorzystywane podczas gier dodają atrakcyjności tej formie spędzania czasu. Badanie przeprowadzone w maju 2022 r. przez firmę IQS pokazało, że 83 proc. respondentów grających w gry online wykorzystuje je nie tylko do jednego celu. Uczestnicy metaversum spędzają w nim czas również po to, by spotkać się ze znajomymi, poznać nowe osoby, tworzyć rzeczy przydatne w grze czy decydować o swoim wyglądzie.

— Aktualnie najpopularniejszy model nabywania gier to subskrypcja. Bardzo często, zanim gracze przeznaczą dużą kwotę na konkretną grę, chcą ją wypróbować przez kilka miesięcy. Jeżeli im się spodoba, to nabywają kopię gry, czasami nawet figurkę czy plakat. Dzisiejszy konsument gier chce mieć do nich szeroki dostęp i wybór — mówi Aleksandra Bieluk.

Różne możliwości to więcej korzyści

Świat wirtualny i rzeczywisty przenikają się na wielu płaszczyznach. Filmy i teatr możemy oglądać na żywo, ale też w zaciszu domowym. Osoby poszukujące doświadczeń kulturalnych korzystają z obu możliwości w zależności od sytuacji i chęci. Podobnie w przypadku książek.

— Młodsza grupa wiekowa nie jest nastawiona tylko na konsumpcję wirtualną, chociaż mogłoby się wydawać, że tak będzie. W kategorii książek dla młodzieży zdecydowanie dominuje papier. Książki to symbole, które chcemy mieć na półce. Co nie znaczy, że innych dzieł nie będziemy konsumować wirtualnie. Te dwa światy są ze sobą połączone i musimy nauczyć się je łączyć, ponieważ to rozszerzenie rynku, a nie jego ograniczenie — podsumowuje Anna Winnicka.

Okiem eksperta
Cyfrowa rewolucja
Piotr Hibner
dyrektor Santander Digital
Cyfrowa rewolucja

Technologie przewróciły nasz świat do góry nogami. Jest to szczególnie zauważalne przez osoby, które dorastały bez internetu. Dla młodszych jest to codzienność – nie znają świata bez smartfonów ani internetu. Cyfrowa rewolucja to też bankowość, która również przeszła niewyobrażalną transformację. Videochat z doradcą, zakup biletów w aplikacji bankowej, płatność zegarkiem, konta na selfie, przelew na numer telefonu komórkowego, kredyt na klik, realizacja marzeń dzięki celom oszczędnościowym. Od okazjonalnych wizyt w placówce bankowej, kojarzonej kiedyś raczej z urzędem, po bank w kieszeni, a nawet w zegarku, którego używamy nawet kilka razy dziennie. A do tego z dużą przyjemnością. Przyjazny UX, użyteczne funkcje wspierające naszą codzienność – przejazdy komunikacją, hulajnogami, autostradami, zakupy e-commerce i wiele innych. Dzisiejsza bankowość działa w tle, gdy korzystamy z innych usług i nawet nie zwracamy na nią uwagi. Głównie w formie wygodnych, „one-clickowych” płatności. Przeniknęła do naszego codziennego życia, zmieniła je trwale i nieodwracalnie i znacząco zwiększyła nasze oczekiwania. Dzisiaj poszukujemy banku, który ma wygodną, funkcjonalną aplikację, jest dostępny 24/7 i oferuje wiele różnych, innowacyjnych rozwiązań wspierających nas w codziennym życiu, ale także w podróży, na zakupach, koncertach, wydarzeniach sportowych, w naszym życiu internetowym – muzykę, wideo, gaming, wiadomości. Chcemy szybko i wygodnie płacić, ale i przyjmować płatności, robić zrzutkę ze znajomymi czy dzielić między siebie rachunek.