Marchewka: Kreatywność będzie triumfować

Aleksandra Marchewka, członek zarządu Techland
opublikowano: 2022-12-26 20:00

Co nas czeka w 2023 r.? Jakie będą kluczowe trendy? Co będzie największym wyzwaniem - pisze Aleksandra Marchewka, członek zarządu Techlandu.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja
pospieszni.pl

Aleksandra Marchewka jest członkiem zarządu Techlandu, największego polskiego producenta gier. Odpowiada za strategię rekrutacyjną firmy i kulturę miejsca pracy. Do firmy dołączyła w 2017 r. jako doradca finansowy, by rok później wejść do zarządu. Posiada wykształcenie w zakresie prawa. Aktywnie wspiera działania związane z wolontariatem, zarówno w ramach Techlandu jak i indywidualnie. Jedną z ostatnich inicjatyw jest stworzenie Ukraińskiego Domu dla uchodźców wojennych we Wrocławiu.

Kiedy w listopadzie tego roku za stery Walt Disney Company wrócił Robert Iger, stanął przed niełatwą misją. Za prezesury jest poprzednika kurs akcji spółki spadł do poziomu niewidzianego od połowy poprzedniej dekady. Jedną z pierwszych decyzji Igera było wzmocnienie zespołów odpowiedzialnych za kreację oraz skupienie się na zwiększeniu zaangażowania użytkowników zamiast wyłącznie na wzroście liczby subskrybentów.

To niepierwsza i niejedyna historia, w której lider stawia na rozwiązania jakościowe, aby zwalczyć kryzys lub zawojować rynek. Niezależnie od lokalizacji czy wielkości przedsiębiorstwa wszystkie czołowe marki światowe bazują na sukcesie produktów, które powstały dzięki kreatywności założycieli i pracowników. W nadchodzącym roku i następnych latach będziemy mogli nadal obserwować zwycięstwa osób i zespołów wyróżniających się ambicją, wyobraźnią i swobodą twórczą.

Wygrywać będą przede wszystkim te firmy, które nie tylko będą pozyskiwać i wspierać kreatywnych pracowników, ale również postawią na edukację w tym zakresie. Jack Ma, założyciel giganta Alibaba, słusznie stwierdził, że proces kształcenia nie może się opierać na nauce obszarów, w których maszyny w najbliższych dekadach z całą pewnością nas prześcigną. Naszą kluczową rolą jest udział w procesie twórczym - dlatego też nauka dotycząca wartości, samodzielnego myślenia, szukania nieszablonowych rozwiązań, współpracy zespołowej, jest tak istotna. Warto mocniej zaakcentować ten element w debacie o rozwoju cyfrowego świata, który nie może być pozbawiony właśnie czynnika ludzkiego. Tylko poprzez budowę kreatywnych zespołów i edukację jesteśmy w stanie konkurować z globalnymi graczami, zarówno z perspektywy sektora rozrywki, jak i innych gałęzi gospodarki. Aby to zrobić, należy położyć odpowiedni akcent na przekazywanie wiedzy, nie tylko technicznej, nowym pokoleniom.

Inny trend w biznesie, który - w mojej ocenie - będzie się umacniał, to walka o talenty IT. Jak wskazują branżowe raporty, obecnie w Polsce specjaliści IT stanowią ok. 3,5 proc. wszystkich zatrudnionych i jest to jedna z niższych wartości w UE. Nadal brakuje nam 147 tys. specjalistów IT, aby ich udział wśród pracowników w Polsce był taki sam jak średnia w Unii Europejskiej. Konkurencja w ramach zatrudnienia tych pracowników zaostrzyła się również w trakcie pandemii COVID-19, która sprzyjała umiędzynarodowieniu pozycji programistów na rynku pracy. Ten obszar w ramach rekrutacji i pozyskiwania pracowników (szczególnie najbardziej kreatywnych) będzie zatem nabierał znaczenia - czysta wiedza techniczna to już bowiem za mało, aby stworzyć produkty znaczące dla rynku cyfrowej rozrywki. W Techlandzie traktujemy gry wideo jako naszą ambicję technologiczną, ale także artystyczną.

Naszymi rywalami w walce o uwagę fanów są obecnie wszyscy dostawcy rozrywki - od branży muzycznej przez filmową po wydawniczą. Dlatego jako jeden z globalnych producentów wysokonakładowych gier AAA stale staramy się wzmacniać nasze kompetencje kreatywne. Pomaga to łatwiej wskazać elementy techniczne, fabularne i graficzne, które odróżnią naszą ofertę od konkurencji i zachęcą nowych ludzi do zaangażowania w rozwój sektora gamingu. Obecnie w spółce pracuje ponad 400 osób z 16 krajów, a liczba ta będzie w najbliższych latach sukcesywnie wzrastać.

Z punktu widzenia organizacji istnieje kilka istotnych wyzwań, z którymi wszyscy będziemy musieli się zmierzyć, aby zagwarantować efektywne warunki rozwoju w nadchodzącym roku. Podstawowym wyzwaniem dla spółek technologicznych niezmiennie pozostaje praca zdalna. Choć kooperacja rozproszonego zespołu jest dla producenta gier codziennością, usprawnianie poszczególnych elementów gry wymaga sprawnej wymiany informacji, zaangażowania, odpowiednich narzędzi i dobrej komunikacji. Przygotowując skomplikowane i wielowątkowe scenariusze rozgrywki, rozbudowane zespoły muszą „żyć na bieżąco” wizją gry i koncentrować się na coraz to nowych wyzwaniach, aby praca była dla nich realizacją pasji. Spora część naszej firmy skupia się obecnie na nowym tytule z otwartego świata fantasy, obok bieżącej pracy przy „Dyling Light 2”. Kolejne uniwersum to dla nas zupełnie nowe przedsięwzięcie - o postępach prac będziemy sukcesywnie informować.

Kolejnym wyzwaniem na 2023 r. będzie budowanie odpowiedniej kultury w ramach zespołów w spółce, między innymi w okresie wprowadzania zmian w kodeksie pracy. To istotne zmiany, związane z zasadami work-life balance czy nowe przepisy dotyczące urlopów rodzicielskich. Te zagadnienia od dawna są nam bliskie - chcemy więc sprawnie dostosować się do nowych realiów, tworzyć maksymalnie przyjazne środowisko pracy i działać poprzez grupy projektowe, które stworzą spójne komunikaty adresowane zarówno do obecnych pracowników, jak i potencjalnych kandydatów do pracy.

Od początku działalności Techlandu nie mamy wątpliwości, że to zespół jest naszą siłą. Angażujemy i będziemy dalej angażować naszych ludzi w rozwój środowiska pracy, ponieważ idea zbudowania więzi z firmą jest kluczowa zarówno w utrzymaniu najlepszych talentów, jak i pozyskiwaniu nowych. Chcemy pokazać, że odpowiadamy na codzienne potrzeby naszych pracowników, ale także dajemy szansę pracy w środowisku, które przyniesie im satysfakcję i spełnienie ambicji. Sukces ostatniej gry, „Dying Light 2: Stay Human”, dowodzi, że pracując dla studia w Polsce, można mieć realny wpływ na powstanie produktu, który stanie się globalnym bestsellerem. To praca wielu zespołów, efekt wielu wyrzeczeń - ale każdy z nas może być dumny z końcowego rezultatu.