Zaadaptuj się...

Adam Krasoń, prezes PwC w Polsce
opublikowano: 2021-01-07 20:00

O najważniejszych trendach i największych wyzwaniach w tym roku - pisze Adam Krasoń, prezes PwC w Polsce.

Adam Krasoń, prezes PwC w Polsce
Adam Krasoń, prezes PwC w Polsce

Rok 2020 jak żaden inny udowodnił, że zabawa w przewidywanie trendów jest dość ryzykowna. Najprościej ten trudny okres można nazwać czasem głębokiej modyfikacji krótkoterminowych celów i trendów oraz znacznego przyspieszenia zjawisk długoterminowych i globalnych.

Moim zdaniem w krótkim terminie znaczący wpływ wywrą na nas trzy zjawiska. Pierwsze to mozolna odbudowa zaufania i modyfikacja wartości. Zaczynając od prognoz makroekonomicznych, a kończąc na perspektywach dotyczących rynku fuzji i przejęć, zakładam, że rok 2021 i lata kolejne będą statystycznie znacznie lepsze od ubiegłego roku. Wyższe niż oczekiwania rynkowe pakiety stymulacyjne w Stanach Zjednoczonych, ostateczny kształt brexitu, z umową między UE a Wielką Brytanią, efekt odłożonej konsumpcji, wsparcie tarcz antykryzysowych, napływ funduszy unijnych i w końcu logistycznie najtrudniejsza operacja, czyli dystrybucja szczepionek na COVID-19. Wszystko to powinno się przełożyć na wyższy wzrost gospodarczy. Niektóre sektory przechodziły kryzys bardzo dobrze już w 2020 roku, a niektóre nawet rozwijają się szybciej niż w poprzednich latach. Dlatego po okresie covidowym będziemy obserwować więcej inwestycji i bardziej ryzykowne projekty. Sektory, które cierpią najbardziej - turystyka i transport lotniczy - po powrocie do gry będą nadrabiać stracony rok i rozwijać się szybciej niż przed pandemią. Pozostaję więc umiarkowanym optymistą, choć czeka nas oczywiście jeszcze sporo trudności i wyzwań w najbliższych kwartałach. Jako państwo o wysokim potencjale gospodarczym i przedsiębiorcach przywykłych do dużej elastyczności Polska może wyjść na tej batalii relatywnie dobrze, lepiej niż inne dojrzałe gospodarki. Kluczem będzie ograniczenie negatywnych emocji i odbudowa zaufania we wszelkich aspektach - społecznych i biznesowych aspektach - do każdego z kluczowych interesariuszy publicznych. Modyfikacji ulegnie także pojęcie wartości. Obecnie jej koncepcja jest zbyt finansowa i krótkoterminowa. Od 2021 r. do słów, jakie dziś z nią utożsamiamy - „zysk” i „rentowność”, zaczniemy dodawać hasła kryjące się za skrótem ESG, czyli „environmental”, „social” i „governance” – środowisko, społeczeństwo i ład korporacyjny.

Drugie zjawisko dotyczy pracy. Prawdopodobnie nie wrócimy już w 100 proc. do biura, lecz będziemy pracować w modelu hybrydowym. Nie wszystko da się zrobić zdalnie, potrzebna jest praca w zespołach, jesteśmy z natury socjalni, potrzebujemy kontaktu, który ma pozytywny wpływ na naszą psychikę. To nie będzie łatwe – ale procesy pod hasłem „biuro przyszłości” już planuje lub nawet wdraża wiele przedsiębiorstw na świecie. Wyniki ankiety, jaką ostatnio sami przeprowadziliśmy w Polsce, mogą świadczyć, że oczekiwania pracowników są różne. Menedżerowie uważają, że więcej czasu trzeba spędzać w biurze, pracownicy – że można więcej pracować z domu. Różnice nie są jednak tak drastyczne, by nie dało się znaleźć wspólnego mianownika. Ostatecznie, w jednej z opcji, mogą to być trzy dni w biurze i dwa w domu, przy czym pracę w biurze trzeba będzie zaplanować inaczej niż do tej pory. Podejście do przestrzeni biurowej ulegnie modyfikacji, by jeszcze bardziej ułatwiać spotkania i współpracę w zespołach. To zaś będzie wymagało od liderów jeszcze większej inteligencji emocjonalnej i empatii. Na pewno technologia w biurze będzie jeszcze bardziej zaawansowana i umożliwiająca pracę w modelu hybrydowym.

Trzecim ważnym elementem będą nowe technologie i modele biznesowe. Kluczem do efektywnej adaptacji pracowników będą ich umiejętności cyfrowe, a przede wszystkim warunki, jakie im stworzymy, by przygoda z transformacją cyfrową była dla nich naturalnym etapem osobistego rozwoju. W „nowej normalności” bardzo ważne jest także, by liderzy biznesowi oceniali perspektywy swojej organizacji również „tu i teraz” i kompleksowo podchodzili do przekształcenia całego biznesu. Uważam, że nie da się tego zrobić efektywnie, wypróbowując nowe opcje „obok” dotychczasowego modelu. Elastyczność modeli biznesowych i szybkie wdrażanie nowych pomysłów stają się ogromnym plusem. Ważne są także: aktywizacja klientów w nowej rzeczywistości, wzmocnienie kanałów cyfrowych oraz efektywność operacyjna i skuteczne komunikowanie celów strategicznych. W każdym z tych obszarów ogromną rolę odgrywają dane i nowe technologie. Z punktu widzenia całej gospodarki niezwykle istotna jest też ochrona miejsc pracy. Przedsiębiorcy i menedżerowie powinni zrobić wszystko, by ograniczyć skalę zwolnień i utrzymać - jeśli to możliwe - jak najwięcej miejsc pracy. Tylko w ten sposób nasza gospodarka będzie mogła szybko wyjść z kryzysu. Automatyzacja i cyfryzacja nie oznaczają utraty miejsc pracy. Wręcz przeciwnie - mogą zwiększyć liczbę stanowisk z wyższą wartością dodaną.

Wśród najważniejszych zjawisk długoterminowych i globalnych, które przyspieszą, jednym tchem można wymienić pięć. To asymetria, zwłaszcza w zarobkach, i erozja klasy średniej, bardzo szybki rozwój technologii i związane z tym zakłócenia, starzenie się społeczeństw , polaryzacja polityczna na świecie i rosnące znaczenia populizmu oraz postępujący deficyt zaufania, zwłaszcza do instytucji państwowych, organizacji i liderów biznesowych. Nazywamy to w firmie ADAPT - od ang. asymmetry, disruption, age, polarization i trust. Pewne jest, że żadnego z tych długoterminowych, globalnych trendów pandemia nie zlikwidowała, a wielu twierdzi, że niektóre wręcz przyspieszyła - nawet o dekadę.

Przeczytaj pozostałe felietony ludzi biznesu z cyklu Co nas czeka

Poznaj program drugiej edycji "Akademia Lidera - doświadczenia lidera" 2 lutego - 30 marca 2021 >>