Cyfryzacja i troska o środowisko

Tomasz Suchański, prezes Żabka Polska
opublikowano: 2021-01-07 20:00

O najważniejszych trendach i największych wyzwaniach w tym roku - pisze Tomasz Suchański, prezes Żabka Polska.

Tomasz Suchański, prezes Żabka Polska
Tomasz Suchański, prezes Żabka Polska

Rok 2020 przyniósł ważną lekcję pokory w podejściu do długofalowego planowania biznesu i prognozowania trendów. „Nowa rzeczywistość” uświadomiła nam, jak istotna jest elastyczność i szybkie dostosowywanie się do nieprzewidywalnych zmian w otoczeniu społeczno-gospodarczym. Nikt nie przypuszczał, że w ciągu kilku miesięcy będziemy musieli nauczyć się funkcjonowania w świecie, w którym nic nie jest pewne. Ta cenna umiejętność adaptacji z pewnością będzie jedną z kluczowych również w kolejnych latach.

Pandemia stała się dla wszystkich egzaminem, do którego nikt nie mógł nas przygotować. Dopiero w „warunkach polowych” obserwowaliśmy, czy jako organizacja potrafimy sprostać nieoczekiwanym wyzwaniom. Mam poczucie, że w Żabce zdaliśmy ten egzamin dzięki zaangażowanym pracownikom i franczyzobiorcom oraz konsekwentnej realizacji strategii w ubiegłych latach, między innymi w zakresie digitalizacji. Inwestycja w rozwój technologii pozwoliła nam nie tylko kontynuować działalność, ale również skutecznie komunikować się z klientami i wprowadzać nowe, bezpieczne rozwiązania, np. w zakresie realizacji dostaw do domu czy click&collect. Zdaniem analityków e-commerce w Polsce przeskoczyło siedem lat w siedem tygodni, osiągając w szczytowym momencie lockdownu blisko 12-procentowy udział w całym handlu detalicznym, wobec 5,5-procentowego pod koniec 2019 r. Trudna sytuacja skłoniła konsumentów do częstszego korzystania z zakupów online. Potwierdza to rekordowy wzrost liczby przesyłek, które przy okazji codziennych zakupów klienci odbierali w Żabce. Spodziewamy się, że w 2021 r. cyfryzacja będzie postępować i obejmie wiele nowych aspektów życia. W naszych sklepach klienci będą mogli skorzystać zarówno z nowych usług, jak i technologii, nad którymi nieustannie pracujemy.

Pandemia pokazała też, jak ważna jest odpowiedzialność społeczna firm. W tym roku, jak nigdy wcześniej, klienci oczekiwali podejmowania aktywnych działań wobec zjawisk, wyzwań i problemów, które dotyczą nas wszystkich. Dla wielu przedsiębiorstw oznaczało to wyjście poza strategię biznesową, czasem zajęcie stanowiska w ważnej sprawie. Zalążki tego trendu były widoczne od kilku lat, ale ostatni rok pokazał je jak na dłoni. W rezultacie w tym roku bardzo wiele firm angażowało się w walkę z koronawirusem - na różne sposoby: od przekazywania produktów i kompetencji po finansową pomoc dla służb medycznych. My też nie pozostaliśmy obojętni. Łącznie przekazaliśmy 11 mln zł na walkę z COVID-19 oraz wsparliśmy finansowo i rzeczowo blisko 200 instytucji. Z dumą obserwowałem, jak chętnie nasi franczyzobiorcy włączają się w pomoc, a także ją inicjują. To były piękne gesty solidarności.

W kolejnych latach coraz ważniejszym tematem nie tylko w Polsce, ale też na świecie, będzie troska o środowisko naturalne i edukacja konsumentów w tym zakresie. W 2021 r. rozpoczęła się ogłoszona przez Zgromadzenie Ogólne ONZ Dekada przywracania ekosystemów. Zadaniem biznesu, szczególnie tak bliskiego codziennemu życiu jak handel, będzie udział w dyskusji oraz wprowadzanie odpowiednich modyfikacji w ofercie i organizacji, by stawały się coraz bardziej przyjazne otoczeniu i lokalnym społecznościom. W Żabce już w 2020 r. uruchomiliśmy sklep zasilany w 100 proc. zieloną energią, wprowadzamy rozwiązania oparte na gospodarce o obiegu zamkniętym i wspólnie z naszym partnerem handlowym stawiamy przed sklepami EKOmaty, czyli automaty do selektywnej zbiórki opakowań z plastiku lub metalu. To dopiero początek naszej „zielonej drogi”, którą zamierzamy podążać w kolejnych latach.

Największą szansą przyszłego roku dla gospodarki jest „powrót do normalności” dzięki skutecznym i bezpiecznym szczepieniom przeprowadzanym na całym świecie. Będzie to olbrzymie wyzwanie dla systemów ochrony zdrowia poszczególnych państw, ale dzięki temu gospodarki będą mogły zacząć nadrabiać straty poniesione w wyniku pandemii. Do tego czasu musimy pozostać wrażliwi i solidarni wobec siebie nawzajem oraz czekać na pierwsze oznaki wiosny, która przyniesie upowszechnienie programu szczepień ochronnych przeciwko COVID-19.

Przeczytaj pozostałe felietony ludzi biznesu z cyklu Co nas czeka

Poznaj program drugiej edycji "Akademia Lidera - doświadczenia lidera" 2 lutego - 30 marca 2021 >>