Co nas nie zabije to nas wzmocni

Marek Piechocki, prezes LPP
opublikowano: 2021-01-07 20:00

O najważniejszych trendach i największych wyzwaniach w tym roku - pisze Marek Piechocki, założyciel LPP, największej polskiej firmy odzieżowej.

Wchodząc w nowy rok zazwyczaj życzymy sobie, aby był on lepszy od poprzedniego. Okoliczności, w jakich żegnamy mijającą dekadę, sprawiły, że chyba jeszcze nigdy to wypowiadane na ogół bez głębszej refleksji życzenie, nie było tak pełne nadziei spełnienia. Rok 2020 z pewnością zapisze się mocnym akcentem w historii, a zmiany, jakie zaszły w naszym życiu na skutek pandemii, nie znikną dzięki nowej dacie w kalendarzu. Dokładnie rok temu, w tym samym miejscu pisałem o nadchodzącym spowolnieniu gospodarczym, spodziewanych w związku z tym wyzwaniach i potrzebie mądrych wyborów. Nie przypuszczałem jednak, że problemy, z jakimi przyjdzie się nam mierzyć, będą aż tak poważne, bo bezpośrednio zagrażające zdrowiu i życiu ludzi na całym świecie, a decyzje biznesowe, jakie przyjdzie nam podejmować, będą stanowić często o naszym być albo nie być.

Nie ulega wątpliwości, że otwierający nową dekadę 2021 r. pozostanie nadal pod wpływem skutków pandemii. Choć takie teorie dzisiaj już nikogo nie zaskakują, to wkraczając w nowe dziesięciolecie warto zdać sobie sprawę, że mimo nadziei na poprawę sytuacji po wprowadzeniu na rynek szczepionki wciąż musimy brać pod uwagę możliwość wystąpienia kolejnej fali zachorowań. Niezależnie więc od szerokości geograficznej, dziedziny życia społecznego czy gospodarczego to bezpieczeństwo pozostanie na kolejny rok priorytetem, a dążenie do ochrony zdrowia społeczności na całym świecie dyktować będzie wiele strategicznych decyzji na szczeblu krajowym i międzynarodowym. Skoro tak, to rodzi się pytanie, czy dziś w ogóle miejsce na prognozy i dyskusje o trendach kształtujących rzeczywistość? Szukając odpowiedzi warto zastanowić się, jakiej lekcji udzielił nam miniony rok.

Ostatnie miesiące mijającej dekady były przełomowe pod wieloma względami. Z punktu widzenia zapowiadanych przez ekspertów trendów rynkowych można powiedzieć, że z jednej strony nie zmieniło się wiele, a tak naprawdę zmieniło się wszystko. Dotyczy to przede wszystkim rozwoju cyfryzacji, której coraz większe znaczenie w życiu gospodarczym i społecznym było tylko kwestią czasu. Czy jednak spodziewaliśmy się przyspieszenia o kilka lat w ciągu kilku tygodni? Czy rolą wszechobecnych technologii miało być często ratowanie firm przed upadkiem? Zmiany, jakie przyniosła w tym zakresie pandemia, oraz hybrydowy styl życia to nadal ogromne wyzwanie i próba zarówno w wymiarze ekonomicznym, społecznym, jak też zarządczym. 2021 r. będzie dla wielu firm czasem weryfikacji, na ile zdołaliśmy otworzyć się na nową rzeczywistość i przekuć tę cyfrową rewolucję w sukces. To właśnie w najbliższych miesiącach procentować będą podejmowane w minionym roku decyzje i elastyczność w podejściu do zachowań konsumentów. Nowy układ sił między kanałami sprzedaży, jaki przyniosła pandemia, z pewnością z nami pozostanie. Postępująca digitalizacja handlu będzie też wymagać nowego spojrzenia na klienta, a technologie i dalszy rozwój cyfryzacji będą pełnić kluczową rolę w coraz lepszym dopasowaniu oferty i standardów obsługi do jego oczekiwań.

W obliczu kryzysu epidemicznego, większego niż dotychczas znaczenia nabrała odpowiedzialność firm za ludzi i środowisko. Globalne wyzwania i przewartościowanie, jakie nastąpiło na skutek pandemii oznaczać będzie mocniejszy nacisk na wdrażanie zielonych strategii w planach biznesowych. Będzie nam towarzyszyć rosnąca świadomość konsumentów w sferze społecznej i środowiskowej odpowiedzialności biznesu, nasilą się ich oczekiwania względem marek związane z etyczną i ekologiczną warstwą produktu i coraz częściej będą mówić „sprawdzam”. Determinacja we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju nie może być jednak odpowiedzią na potrzeby klientów tylko w zakresie rozwoju zielonej oferty. Jedynie holistyczne spojrzenie firm na ich wpływ na otoczenie może przynieść realne zmiany. Spójny i przemyślany plan stanowiący integralną część strategii firmy to gwarancja, że nawet podyktowana kryzysem konieczność odłożenia na bok wielu projektów biznesowych, pozwala na konsekwentną realizację ważnych i realnych celów w zakresie zrównoważonego rozwoju.

Nie byłbym sobą, gdybym na koniec nie odniósł się do wartości. Z mojej perspektywy inspiracją na kolejny rok, a nawet całą dekadę, będzie to, w jaki sposób zdaliśmy egzamin z solidarności. Powiedzenie „co nas nie zabije, to nas wzmocni” chyba najlepiej oddaje to, jak wiele — paradoksalnie — nauczyliśmy się walcząc z czymś, co wywróciło wszystkie obszary naszej codzienności do góry nogami. Jestem przekonany, że zostawiając za sobą rok pełen wyzwań i przełamywania własnych granic w trosce o to, co najważniejsze, wkraczamy jednocześnie w czas wzmocniony wiarą w to, że biznes nawet w największym kryzysie, potrafi działać w duchu solidarności na rzecz wspólnego dobra. Dlatego naszą przyszłość powinny kształtować zasady, na których się opieramy — tak w życiu prywatnym, jak w biznesie. Pandemia zdeterminowała nasze życie wystawiając na próbę wartości, które jako jedyne okazały się być trwałe i stanowiły stabilny fundament przetrwania.

Trudności, z jakimi mierzyliśmy się w ostatnim roku, postawiły przed nami konieczność szybkiej adaptacji do nowych warunków. I właśnie to, że w tak zmiennej i niepewnej rzeczywistości kluczem do utrzymania równowagi jest otwartość na zmiany, stanowi cenną lekcję na kolejne lata. A jak w sytuacji, kiedy realia każą nam żyć tu i teraz, budować długofalowe strategie? Moim zdaniem, gdy wokół wszystko jest nieprzewidywalne, tym bardziej potrzebujemy spójnej wizji rozwoju, elastycznej taktyki, a także przywódców zdolnych podejmować odważne decyzje. W czasach kryzysu to właśnie od liderów oczekuje się przewidywania przyszłości i wytyczania nowych ścieżek. Odwołując się do kultury organizacyjnej oraz fundamentalnych wartości, łatwiej będzie przeprowadzić firmę przez trudności i konieczne zmiany. Wyznaczając kierunek naszych działań oparty na mądrych wyborach, mamy szansę podejmować racjonalne decyzje, a tych w nowej dekadzie zapewne będziemy potrzebować.

Przeczytaj pozostałe felietony ludzi biznesu z cyklu Co nas czeka

Poznaj program drugiej edycji "Akademia Lidera - doświadczenia lidera" 2 lutego - 30 marca 2021 >>